مواد اولیه تولید لاستیک
بیش از ۲۰۰ ماده اولیه وارد ترکیبات تایر می شود . این ترکیبات گسترده بسته به نوع تایر تولید شده ، هر كدام نقشی را ایفا می كنند.  ترکیبات لاستیکی از الاستومرها ( یک پلیمر) ، پرکننده های تقویت کننده ، پلاستیک سازها و سایر عناصر شیمیایی تشکیل شده است.

الاستومرها

  • لاستیک طبیعی
    لاتکس های شیری حاوی گلبول های لاستیکی ، از یک برش بر روی پوست درختان لاستیکی بدست می آید که کشت آنها نیاز به شرایط خاص آب و هوایی و بارندگی دارد. مزارع درخت لاستیک عمدتاً در جنوب شرقی آسیا (از جمله تایلند ، بزرگترین تولید کننده جهان و اندونزی) ، آمریکای لاتین و آفریقا واقع شده اند. در فرمولاسیون های مرکب ، لاستیک طبیعی تولید گرمای داخلی در لاستیک را کاهش می دهد ، در حالی که مقاومت مکانیکی بالایی را نشان می دهد. در بسیاری از قسمت های تایر مورد استفاده قرار می گیرد ، که عمدتا برای آج لاستیک استفاده می شود.
  • لاستیک مصنوعی

۶۰٪ از لاستیک مورد استفاده در صنعت تایر ، لاستیک مصنوعی است که از هیدروکربن های مشتق شده از نفت تولید می شود ، اگرچه لاستیک طبیعی هنوز هم برای ۴۰٪ باقی مانده ضروری است. الاستومرهای مصنوعی تحت فشار تغییر شکل می دهند و هنگام برداشتن فشار ، به شکل اصلی خود بر می گردند .این خاصیت برای تولید لاستیک های با فشار بالا بسیار ارزشمند است . لاستیک مصنوعی همچنین خصوصیات خاص دیگری نیز دارد که مهمترین آنها در زمینه های ماندگاری و مقاومت در برابر رولینگ ( چرخش ) است. این بیشتر برای لاستیک خودرو و لاستیک موتور سیکلت مورد استفاده قرار می گیرد زیرا عملکرد خوبی به آنها می دهد.

پرکننده های تقویت کننده

  • کربن سیاه

در سال ۱۹۱۵ کشف شد ، کربن سیاه اضافه شده به ترکیب لاستیک باعث افزایش ده برابر مقاومت به سایش لاستیک می شود.  این ترکیب ۲۵ تا ۳۰ درصد از ترکیب لاستیک را تشکیل می دهد و رنگ مشخص آنها را به لاستیک می دهد. در واقع ، این رنگ برای جلوگیری از شستشو و ترک خوردگی لاستیک در عمل در برابر اشعه ماوراء بنفش بسیار مؤثر است.

  • سیلیس
    سیلیس ، که از شن و ماسه به دست می آید ، دارای خواصی است که از قدیم شناخته شده است ، از جمله ویژگی های آن  مقاومت بهتر ترکیبات لاستیکی در برابر پارگی است. در سال ۱۹۹۲ ، میشلن با ترکیب یک سیلیس اصلی و یک الاستومر خاص با ماده مخصوص با استفاده از یک فرآیند “مخلوط کردن” خاص ، قدم بزرگی برداشت .  ترکیبات بدست آمده لاستیک هایی با مقاومت رولینگ کم ، چسبندگی خوب روی سطح سرد و طول عمر استثنایی را ایجاد می کنند. این نوآوری در اصل لاستیکهای سبز با مقاومت رولینگ کم است.

پلاستیسایزر (مانند روغن ، رزین و …) و سایر عناصر شیمیایی مانند:
گوگرد : گوگرد یک ماده آتشفشان کننده است که لاستیک را از پلاستیک به حالت الاستیک تبدیل می کند. عملكرد آن با عقب ماندن و تسریع در استفاده از محصولات بطور همزمان در طول تولید همراه است كه عملكرد حرارتی را هنگام ترمیم تایر بهینه می كند. این تایر علاوه بر ترکیبات لاستیکی به تقویت کننده های فلزی و نساجی نیز احتیاج دارد. این چهارچوب واقعی لاستیک است و هندسه و استحکام آن را تضمین می کند. آنها همچنین انعطاف پذیری لازم برای تماس تایرها با جاده را تأمین می کنند

  • تقویت کننده های فلزی
    میشلن در سال ۱۹۳۴ فولاد را به تقویت کننده های تایر خود وارد كرد. در سال ۱۹۳۷ این پیشرفت بزرگ فنی ،  با توسعه یك پوشش ارائه شده و یك پیوند فیزیكی-شیمیایی قوی بین لاستیک و فولاد همراه بود . از آن زمان ، فولاد در تقویت کمربندهای لاستیکهای شعاعی نقش مهمی داشت.  تقویت کننده های فلزی مقاومت و استحکام لاستیک را به وجود می آورند.
  • تقویت کننده پارچه
    از نساجی همیشه برای تقویت لاستیک استفاده شده است. در سال ۲۰۰۱ ، به لطف نوآوری در این زمینه ، لاستیک های میشلن کنکورد را قادر به بارگیری دوباره هوا کردند. تقویت پارچه در حال حاضر نقش مهمی در لاستیک های پر کار با سرعت بالا دارد. برای تولید آرماتورها از پلی استر ، نایلون ، ریون و آرمید استفاده می شود که مقاومت ، استقامت و راحتی بیشتری را ایجاد می کند.
  • منبع : hypertire.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست